Fish where the fish are

Social media in je loopbaan: hoe doe je dat eigenlijk? Wat is het nut en is er wel echt een noodzaak voor?

Er zijn veel (heel veel) goede(!) blogs en boeken geschreven over ‘personal branding’, over jezelf profileren en onder de aandacht brengen. Zeker als je op zoek bent naar werk of nieuwe opdrachten zul je er aan moeten geloven, ook als je er eigenlijk niet op zit te wachten.

En dat is wat mij betreft nu net de crux. Want ja, absoluut, een wereld zonder sociale media is niet meer voor te stellen. En als je je hierin niet ontwikkelt, leert en ervoor open stelt, dan zul je moeite hebben om je aan te passen en mee te komen.

Laten we heel eerlijk zijn, het heeft ons ook veel gebracht: altijd en overal op de hoogte kunnen zijn van het laatste nieuws, contact met je netwerk over de hele wereld, toegang tot alle mogelijke informatie en kennis die je je maar kunt bedenken en muziek luisteren zoveel als je wil en waar je maar wil. Om maar wat praktische voorbeelden te noemen. En hoewel dat allemaal veel gemak met zich meebrengt, kan het ook behoorlijk overweldigend zijn.

Mijn devies? Niet alles tegelijkertijd willen en hoeven doen, jezelf af en toe een beetje afremmen en bewust kiezen voor wat jou op dat moment verder helpt. Klinkt simpel en is het eigenlijk ook.

Zeker als we het hebben over je loopbaan: fish where the fish are! Ben je nieuw op social media en net je zoektocht naar een nieuwe baan gestart? Of ben je ondernemer en weet je wel dat er via social media opdrachten te verkrijgen zijn, maar zie je door de bomen het bos niet (meer)? Onderzoek dan eerst waar het werk te vinden is: wie gaat er over, hoe wordt er over gecommuniceerd, hoe kom je in contact met het bedrijf en de mensen en hoe kun je jezelf het beste presenteren? Is het dan nodig om op ieder social media kanaal aanwezig te zijn? Mwa, dacht het niet..

Ik ben een groot voorstander van kiezen en daarmee de dingen goed aan te pakken, in plaats van alles maar half waardoor je niet uit de verf komt zoals je zou willen. Wat wil je eigenlijk dat mensen van jou zien? Waarvoor kunnen ze jou bellen, wat is je expertise en komt dat duidelijk naar voren uit je online aanwezigheid? Kiezen is gekozen worden!

En kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem contact met me op: ik maak graag samen met jou een plan en help je (verder) op weg in het social media landschap. Dat is namelijk waar ik goed in ben, ieder z’n ding! 😉

Tip: Geïnteresseerd in hoe je overkomt met jouw LinkedIn-profiel en wat er eventueel scherper kan? Middels een persoonlijke en professionele check, weet je snel hoe je ervoor staat en welke eerste indruk jij online maakt. Klik hier voor meer informatie.
Posted on: 24 mei 2016, by :