Het perfecte LinkedIn profiel..

Ik hoor de lichte paniek in haar stem: ‘Ok, ik moet echt m’n profiel aanpassen, want hij is nog laaang niet goed genoeg, maar ik weet het even niet meer! Waar begin ik?’

Beginnen doe je bij het begin wat mij betreft. Door eerst te kijken naar wat er al is en met welk ‘materiaal’ we kunnen werken, worden er ook al snel vervolgstappen duidelijk. En dus neem ik haar aan de digitale hand, geef haar een paar snelle tips en tricks waarmee ze direct verschil maakt in haar presentatie en plannen we een één-op-één sessie zodat we er samen verder in kunnen duiken.

De ergste brand is geblust voor nu, m’n klant kan even vooruit and I’m happy to help. Maar dat gevoel het zo graag goed te willen doen herken ik maar al te goed, niet alleen bij mijn klanten, maar ook bij mezelf.

Want wat is dat toch? Het Perfecte Profiel? En als het al bestaat, zijn er dan ook precieze richtlijnen voor?

Ehm nee.. Heel veel duidelijker kan ik ‘m niet maken: nee! Het perfecte profiel bestaat niet, doodsimpel. Ja, je kunt er een heleboel tweaks op los laten, je manier van schrijven aanscherpen, denken in termen van oplossingen i.p.v. persoonlijke belangen en ga zo maar door. En ook ik kan je talloze tips geven waarmee je verder komt in je profilering.

Zo werd mijn LinkedIn post van een week geleden over de, wat mij betreft, onzinnige regel: ‘Op zoek naar een nieuwe uitdaging’, inmiddels meer dan 22.000 keer bekeken (!). Het raakte aan iets heel herkenbaars blijkbaar.

Feit is dat je met een beetje onderzoek zelf al een heel eind kunt komen. Een tweetal mensen die ik hoog heb zitten op dit vlak zijn Perry van Beek met zijn ‘LinkedIn Cheatsheet’ en Aaltje Vincent met haar ‘LinkedIn Profiel checklist, speciaal voor solliciteren’. Duik erin en doe er vooral je voordeel mee, het wordt je geheel gratis ter beschikking gesteld!

De crux van het zo graag goed willen doen, is echter dat dat vooral met jezelf te maken heeft.

Jij wil de beste versie van jezelf laten zien: voor je nieuwe werkgever, je potentiële klant of je beoogde netwerkcontact. En even los van alle praktische adviezen die je daarvoor kunt inwinnen, gaat het nog steeds om jouw persoonlijke verhaal en dat durven te vertellen.

Dus laat dat perfecte profiel en die mooie volzinnen vooral even los en focus op jezelf. Dat is waar het uiteindelijk om draait en daarmee vindt je wat mij betreft dan ook de best passende match met werkgever, netwerk en/of opdrachtgever. Daar kan, hoe handig ook, geen checklist tegenop!

Ik denk nog regelmatig terug aan het motto van Jeanet Bathoorn, bij wie ik een opleiding social media strategie volgde: ‘Alles is een kladversie’. Funest voor de perfectionisten onder ons, want zo kun je bezig blijven 😉 maar ik houd ‘m graag in gedachten voor als ik weer eens vastloop. Juist omdat je met de kennis van vandaag, het morgen nog scherper, beter en anders aanpakt. Toch?

Keertje sparren over jouw al dan niet perfecte profiel? Laat van je horen, de eerste koffie is on me!

Posted on: 3 mei 2017, by :