Ik ben een expert, jij toch ook?

Yup, ik ben er weer ingetrapt: het zoveelste webinar waarin ‘de expert’ je belooft uit te leggen hoe je in pak ‘m beet 7 stappen een ton aan omzet draait (om maar wat te noemen).

Waarin de eerste 20 minuten wordt besteed aan het welkom heten van alle deelnemers en vragen wie ze zijn en waar ze vandaan komen, terwijl ik ongeduldig zit te wachten op de inhoud.. Waarin daarna ook nog eens het eigen succesverhaal van die expert volgt en foto’s van verre reizen met man/vrouw en een x aantal kinderen als bewijsmateriaal voorbij komen.

‘Want als ik het kan, kan jij het ook’..

Tja.. Ik bekijk en lees ze regelmatig: webinars, vlogs, blogs, white papers, e-books, you name it en ik heb het gezien. Omdat ik graag bijblijf, het interessant vind om te zien wat mijn, al dan niet, concullega’s doen en omdat die ton ook op mijn bankrekening best welkom is. 😉

Maar het is eigenlijk nooit wat ik ervan verwacht. Er is in feite maar bar weinig waar ik echt wat aan heb, waar ik van kan leren en wat ik meeneem in mijn eigen business. En zonder dit nu een heel chagrijnig stuk te willen maken, want dat zou zonde zijn van jouw en mijn tijd, is het vooral bedoeld om een vraag te stellen:

Zullen we niet met z’n allen dezelfde marketingtruc gaan uithalen? En die dan ook nog op exact dezelfde manier uitwerken?

Laatst was ik op een groot ondernemersevent waar de organisator en spreker het eigenlijk heel simpel verwoordde: ‘Als je denkt, ja maar, iedereen doet dat al.. Dat is omdat het werkt!’

Hmm.. Is daar nog iets tegenin te brengen? Natuurlijk wil ik succesvol zijn en nog succesvoller worden, maar of ik ben te eigenwijs om hetzelfde pad als iedereen te bewandelen.. Of ik definieer succes op een andere manier.

Niet in termen van enorme bedragen op de bank (hoewel dat natuurlijk best heel prettig is, laten we daar niet moeilijk over doen), maar veel meer in tijd, kwaliteit en vrijheid. En dat kan gedeeltelijk best samengaan, maar wat mij betreft dan wel op een authentieke manier, waarbij je je (potentiële) klanten ook echt wat te bieden heb i.p.v. ze door een salesfunnel te loodsen die voor jou persoonlijk het beste werkt.

Ik wil eigenlijk vooral niet doen wat iedereen al doet en ook als dat betekent dat ik soms nog wel eens worstel om m’n weg te vinden.

En wellicht gooi ik nu mijn eigen glazen in.. Maar so be it. Business: ja, persoonlijke aanpak: driewerf ja! Who’s with me?

 

Posted on: 20 december 2017, by :